Karossinköpsresa till fastlandet 3-4:e December 2024.
Till Veteranbilklubbens pågående renovering av Ardretaxin, en Cheva 490 årsmodell 1922, som görs i Endre behövs en kaross.
Att bygga en själv är inte så lätt har vi märkt, trots att vi har en massa fint askvirke i Endre. Så när Rune fick nys om att en kaross var till salu i Bettna for vi snabbt i väg på inköpsresa. Rune Larsson och undertecknad Per Norstedt tog släpvagnen med och åkte till Leif Broms i Bettna.
Leifs far Rune Broms var bagare och drev även flera fik i nejden där man hade jukeboxar och flipperspel. En tid efter bageri, fik och husvagnsförsäljning blev han lite av en veteranbilsentusiast. Nu när han är borta behöver hans bilar få nya ägare. Gamla 1920 tals Chevor finns i garagen även några andra gamla fordon inkl massa osorterade reservdelar.
Sonen Leif gick dock in mer på det där med jukeboxar, arkadspel och enarmade banditer med hull o hår och slapp på så sätt jobba i bageriet. Efter besiktning och sedvanliga förhandlingar över kaffi bytte så karossen (som även är delvis plåtad) inkl bakskärmar och dörrar ägare. Karossen är byggd i amerikansk ask av Ingemar Edlund i Stora Mellösa, en av 3 till Cheva 490 som han byggt utöver de andra dryga 230 (ja ni läste rätt) träkarosserna han byggt under snart 50 års tid – allt noterat och bokfört med färgbilder i en trevlig bok (finns att köpa). Vi åkte naturligtvis till honom på vår resa och hälsade på i Stora Mellösa och fick se hans fina verkstad.
I verkstaden jobbar denna pigga 84 åring just nu med en styrhytt och kaross till en Volvobuss som gått i Västerås en gång i tiden och om allt går som det ska blir den klart till våren. Vi passade på att beställa en ratt till vår cheva, ett träarbete behövs till det järn nav som vi medtagit. Efter kaffi och bullar bakade av hans fru Majken for vi så vidare till vår ”490” vän i Kumla, Arne Åkesson som snart är klar med en fin renovering av sin 490 (1919) med kaross byggd av just nämnda Ingemar. Hos Arne, som Rune och jag besökte våren 2022 för inspiration, måttagning och fotografering i detalj, fick vi nu mer inspiration och efter lite förhandling följde 3 (något) begagnade framskärmar och en (rostig) instrumentbräda med hem till Gotland.
Väl hemma och karossen inlyft och lite meck samt urfräsning i golvet för en rambalk satte vi på prov vår nya kaross på vårt chassi och måttade in motorhuven mot kylaren. Naturligtvis måste det då även provsittas så här innan juluppehållet i Endre. Per Norstedt, skribent till dessa rader håller i ratten, bredvid sitter Bo Sigurdsson och i baksätet ser vi Rune Larsson och Eino Broström, Fotograf var Peter Blomqvist i Endre och Per Norstedt på fastlandet.
Karossen rensas på innehåll o lyfts fram i Bettna. Till vänster lyfter Urban Engström från Sparreholm ur en bakskärm från karossen. Han är också ägare av en 490 med en kaross byggd av Ingemar. Till höger Leif och Rune.
Hos Ingemar i Stora Mellösa – vi provsitter hans pågående busskarossbygge under överseende av Ingemar själv i dörrhålet.
Arne Åkesson i Kumlas 490 bygge – snart klar för utflykt i Närke med omnejd.
Karossen hemma i Endre och på väg in i verkstaden
Vår ”bil” med nya karossen måste ju provsittas – brumm brumm.